STAPPENPLAN
Het stappenplan dat je hieronder kan downloaden werd gemaakt om je te helpen bij het bedenken van nieuwe, innovatieve lessen.
Het document is opgebouwd uit drie onderdelen:
- vertrekpunt
- inspiratiemuur
- onderzoek lesonderwerp
Dit zijn de hoofdtitels waarmee we de leerkracht willen begeleiden doorheen het proces waarin een opdracht bedacht wordt die zowel door hen als de leerlingen met plezier uitgevoerd kan worden. De pagina 'inspiratiebronnen' kan je helpen bij het doorlopen van de stappen. Deze vind je terug bij 'Meer pagina's'.
Extra uitleg bij het stappenplan
- Vertrekpunt
In deze stap is het vooral belangrijk om na te gaan wat de essentie van je les moet zijn. We vragen met andere woorden naar het onderwerp dat de kern van de les vormt. De kern is datgene waaruit je vertrekt bij de opbouw van je les.
Een voorbeeld: De leerkracht wil dat de leerlingen de verschillende mogelijkheden leren kennen van het materiaal 'houtskool'. Hoe de opdracht er ook uit komt te zien, houtskool moet een vaststaand gegeven zijn in de les. In dit voorbeeld is 'materiaal: houtskool' de kern.
- Inspiratiemuur
Bij dit deel van het stappenplan wordt er inspiratie opgedaan bij het thema dat voor jou bij het vertrekpunt is gekozen. De kunstenaars, websites, beeldaspecten en technieken waarmee je aan de slag kunnen gaan zijn allemaal verwerkt op onze website. Een voor een zijn het hedendaagse kunstenaars en platformen die afwijken van datgene dat bij het brede publiek gekend is.
Bij deze stappen wordt er gevraagd om persoonlijk en verinnerlijkt op zoek te gaan naar kunstenaars, beeldaspecten en technieken die aansluiten bij de kern van jou les. Je gaat op zoek naar gevoelens, interesses, onderwerpen en thema's die horen bij je gekozen kern.
De aandacht voor de aansluiting van de opdracht bij jou persoonlijkheid is bij ons stappenplan van groot belang. Uit ons onderzoek konden we namelijk constateren dat dit een invloed heeft op de passie van de leerkracht die op zijn beurt het welzijn en de motivatie van de leerkracht stuurt.
- Onderzoek lesonderwerp
Door een kunstwerk te ontleden achterhaal je welke technieken, materialen en beeldaspecten er gebruikt werden bij het vervaardigen van het werk.
Als je de belangrijkste stappen hebt genoteerd, kan je de terugkoppeling maken naar de klassituatie. Je gaat na wat er al dan niet mogelijk is binnen je eigen klas.
Als voorlaatste stap willen we je laten nadenken over hoe 'keuzevrijheid' een plaats kan krijgen in je opdracht.
Een voorbeeld: De leerlingen mogen bij de opdracht rond houtskool zelf een onderwerp kiezen.
Ruimte houden tijdens een opdracht om de leerlingen eigen keuzes te laten maken, heeft een grote impact op de motivatie van de leerlingen.
Helemaal op het einde van het stappenplan zijn er twee kaders voorzien. Op basis van de verzamelde gegevens, maak je twee variaties van één opdracht. Dit zal uiteindelijk dienen als een rode draad en als een korte samenvatting van de les.